Overblijven bij reguliere schooltijden

Veel scholen met reguliere schooltijden worstelen met de overblijf. Er zijn steeds minder ouders die helpen, vaak is er gedoe met de financiën en de pedagogische kwaliteit is te laag. Herkent u dit en bent u op zoek naar een oplossing? Dan vindt u in Kinderstralen, Lunchen op school een professionele partner voor de tusssenschoolse opvang (tso).

Professioneel overblijven op uw school

Wij organiseren de tso bij u op school in een ruimte die daarvoor geschikt is en zoeken daarbij heel bewust de verbinding met school. We maken heldere afspraken met elkaar, zodat we samen een fijne, veilige overblijf kunnen organiseren voor de kinderen in één pedagogische lijn met school. De kinderen hebben tijd om te eten en te ontspannen en komen na de overblijf weer fris en met nieuwe energie in de klas voor het tweede deel van de schooldag.

De basis van onze tso bij reguliere schooltijden

Na de pauzebel komen de kinderen in hun eigen overblijfgroepen bij elkaar om te eten. De kleinsten halen we op de meeste scholen op. Alle kinderen eten en drinken de lunch die ze van huis hebben meegekregen.

Bij Lunchen op school doen we dat aan tafel met leuke, eigen placemats met spelletjes. Dat zorgt voor een duidelijk en rustig eetmoment tijdens de overblijf. Bovendien vinden we het gebruik van placemats hygiënisch. Er zijn 15 verschillende placemats voor de onder- en bovenbouw!

Na het eten kiezen kinderen zelf wat ze gaan doen bij de tso. Dat vinden wij belangrijk, omdat de overblijf vrije tijd is voor de kinderen. Ze kiezen voor binnen of buiten spelen, meedoen met georganiseerde spelletjes of een activiteit.

Maar wil je alleen wat chillen met vriendjes of rustig een boekje lezen? Helemaal goed! Veel kan, zo lang het veilig is en valt binnen de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt. Na de lunchpauze dragen de Overblijfmedewerkers de kinderen weer over aan de leerkrachten van school.

De coördinator, in dienst van Kinderstralen, verzorgt samen met haar team van Overblijfmedewerkers (vrijwilligers) de opvang van de kinderen. De coördinator heeft een BHV-diploma en heeft verschillende pedagogische cursussen gevolgd via Overblijfacademie, onderdeel van Kinderstralen.

We werken gemiddeld met één Overblijfmedewerker op 14 kinderen. De Overblijfmedewerkers en de coördinator komen uit de directe omgeving van de school en kunnen ook ouders zijn. De werving van Overblijfmedewerkers is professioneel en intensief, zodat we eigenlijk altijd binnen de afgesproken termijn een overblijfteam op sterkte hebben.

Tso-modules

Wilt u niet de volledige tussenschoolse opvang uitbesteden, maar alleen een gedeelte? Kijk dan eens of onze losse tso-modules u op weg kunnen helpen.