Leerkrachten hebben recht op pauze

De CAO PO regelt de arbeidsvoorwaarden voor leerkrachten in het basisonderwijs. Vanaf 2014 is daarin ook een paragraaf opgenomen over werkdruk en de 40-urige werkweek.

De cao bepaalt dat:

"als op een dag meer dan 5,5 uur wordt gewerkt, leerkrachten recht hebben op een pauze van 30 minuten tussen 10:00 uur en 14:00 uur. Indien de PMR daarmee instemt, kan die pauze worden opgesplitst in 2 x 15 minuten. Ook de gesplitste pauze valt in de periode tussen 10.00 uur en 14.00 uur."

Voor scholen met een continurooster kan dit recht wringen met de wens van de school om leerkrachten in te zetten als begeleiders tijdens de lunchpauze van de leerlingen. Kinderstralen Lunchen op school biedt scholen verschillende mogelijkheden om hier een oplossing in te bieden.

Bent u directeur of schoolleider en speelt dit ook bij u? Neem contact met ons op; we kijken graag naar wat er mogelijk is.