Koks, onderwijzers en artsen ervaren hoogste werkdruk

Koks, artsen, juristen, leerkrachten in het basisonderwijs en managers in de zakelijke en administratieve dienstverlening voelen de hoogste werkdruk. Dat blijkt uit een onderzoek van het CBS en TNO, dat de werkdruk in veel voorkomende beroepen onderzocht.

Het CBS onderzocht beroepsgroepen met minstens vijftigduizend werknemers. Hoewel de vijf beroepsgroepen een vergelijkbare werkdruk zeggen te ervaren, zijn de oorzaken verschillend.

Koks zeggen dat ze vaak snel moeten werken. Voor de vier andere beroepsgroepen is een grote hoeveelheid werk een belangrijke oorzaak van de hoge werkdruk die ervaren wordt.

Emotioneel

Leraren en artsen geven ook aan dat hun werk emotioneel zwaar is en artsen zeggen daarbij ook wel eens geïntimideerd te zijn door patiënten. Voor juristen weegt het aantal uren dat zij achter een beeldscherm doorbrengen zwaar mee.

De laagste werkdruk wordt ervaren door beveiligingspersoneel, auto- en taxichauffeurs, hoveniers, tuinders, kassamedewerkers en mensen in de kinderopvang.

Bron: nos.nl

Commentaar:
Een goede (lunch) pauze is niet alleen een wettelijke verplichting.

Een belangrijk effect van de tso is ook dat de leerkrachten hun pauze gezamenlijk door kunnen brengen. Voor hen levert dit de nodige rust in een toch al zware baan en verhoogt het de mogelijkheid zich met elkaar te verbinden. Door een goede pauze kunnen leerkrachten zich weer opladen om daarna weer vol energie onderwijs te geven aan de kinderen van de school. Dit komt de leerresultaten van de kinderen natuurlijk ook ten goede.