Voetbalwedstrijden en poppenkast: dit is het nieuwe overblijven

Het komt niet altijd even goed uit om de kinderen thuis te laten lunchen. Gelukkig hebben we daar het ‘overblijven’ voor: tegenwoordig noemen we dat tussenschoolse opvang. En die zou voor de kids precies zoals thuis moeten gaan, vindt Stichting Kinderstralen. “Van poppenkast spelen tot voetbalwedstrijdjes, we doen van alles.”

Overblijven moet vooral leuk zijn, en geen ‘wachttijd’ is het credo van Stichting Kinderstralen die allerlei typen pauzeopvang in Den Haag organiseert. Er zijn al heel wat Haagse basisscholen die de tussenschoolse opvang door de stichting laat doen: onder andere OBS Anne Frank, PCBS De Vlieger, BS Bohemen Kijkduin en de Archipelschool.

Ontspanning

“Overblijven is een waardevol onderdeel van de schooldag waarin geleerd wordt, maar waar ook tijd is voor ontspanning”, vertelt Maaike Swen van Kinderstralen. Met andere woorden: na het samen lunchen mag je zélf bepalen of je naar buiten gaat of binnen blijft.

Poppenkast

Hoe gaat in z’n werk? Maaike: “Als aan het eind van de ochtend de bel gaat, komen de kinderen voor de overblijf in eigen groepen bij elkaar om samen te eten en te drinken. Als iedereen klaar is, kiezen de kinderen zelf of ze binnen of buiten gaan spelen.” Wat een vrijheid!

Er is altijd volop binnen- en buitenspeelgoed, speciaal voor de overblijf, en altijd meer dan voldoende spelletjes en knutselmaterialen. “Verder organiseert het overblijfteam regelmatig leuke activiteiten, zoals bijvoorbeeld poppenkast, knutselwerkjes en voetbalwedstrijdjes. Zo wordt overblijven leuke vrije tijd voor de kinderen.”

Enthousiaste vrijwilligers

De manier waarop Kinderstralen met vrijwilligers, de Overblijfmedewerkers, werkt is uniek zegt Maaike. “Het zijn stuk voor stuk enthousiaste mensen die het verschil willen maken voor de kinderen. De overblijfteams staan onder leiding van één of twee coördinator(en) en worden soms ondersteund door pedagogisch medewerkers.

Heb jij tussen de middag tijd? Misschien is Overblijfmedewerker dan ook wel iets voor jou. Of je nu alle tijd hebt overdag, een vaste baan met afwijkende of onregelmatige werktijden of nog studeert… Als Overblijfmedewerker ontvang je bovendien een vrijwilligersvergoeding die kan oplopen tot maximaal € 40,- per week afhankelijk van de pauzeduur en hoe vaak je wordt ingeroosterd.

Ga voor meer informatie naar www.overblijfmedewerkerworden.nl of neem contact op met Eveline Boers (regiomanager) via eveline@kinderstralen.nl of 06-39 11 43 96.

Bron: In de buurt Den Haag

| Categorie: Algemeen